Kategorier
Blog

Et fundament af vaner

Som du måske har læst, er mit tema for 2021 “The Year of Foundation”. Jeg lærte i 2020, at det fundament, jeg har bygget mit liv på, ikke er solidt nok. Derfor er jeg i gang med at bygge et mere solidt fundament, som skal hjælpe mig til at leve mit liv, som jeg ønsker.

Efter at have læst James Clears bog “Atomvaner”, er jeg for alvor blevet opmærksom på. At det liv, vi lever, er resultatet af de vaner, vi har.

Derfor er jeg nu igang med at finde de vaner, som jeg med tiden vil tilføje, stoppe og ændre for at gøre mit fundament stærkere.

Jeg er allerede i gang med at arbejde med mine vaner. En af de vaner, jeg vil starte, er at arbejde på Rethinker seks dage om ugen. Der er så mange projekter, jeg gerne vil have sat i gang, men jeg kæmper mod modstanden, som Steven Pressfield kalder det i sin bog “The War of Art”. Derfor har jeg afsat lidt tid hver dag søndag til fredag i min kalender til at arbejde på Rethinker.

For at hjælpe min hjerne med at opbygge min rethinkervane, har jeg lavet et lille kontor i min lejlighed. Det er her, jeg sidder, når jeg arbejder på Rethinker. Førhen sad jeg en masse forskellige steder i min lejlighed og arbejdede, men nu har jeg et fast sted, hvor jeg laver mit dybe arbejde. For at hjælpe min hjerne yderligere har jeg nogle bestemte playlister, som jeg afspiller, når jeg arbejder på Rethinker.

En anden vane, jeg er igang med at ændre, er min snackingvane. Jeg har i mange mange år haft til vane at snacke usunde ting, når jeg slapper af med en TV-serie eller film. Den vane neutraliserer alle de ting, jeg gør for at leve et sundere liv. Jeg er derfor gået i gang med at træne min hjerne til, at den ikke  skal forvente snacks, når jeg tænder for en serie. Det er ikke den nemmeste vane for mig at ændre. 

Der er stadig dage, hvor jeg ikke føler mig inspireret til at arbejde på Rethinker, eller at jeg falder i og køber noget snacklishes til min seriebinge, og det er ok. Man kan ikke vinde hver dag. Min regel er dog, at falde i en dag er ok. To er starten på en ny vane. Derfor skal jeg genoptage den ønskede vane dagen efter.

Fortsættelse følger…

Kategorier
Blog

Sådan har jeg opbygget min journal i Bear

2020 var året, hvor jeg for alvor begyndte at eksperimentere med at føre journal.

Jeg lavede flere forsøg med forskellige metoder både i min notesbog og diverse apps for at se, hvad der virker for mig.

Den tid jeg investerer i at bruge lidt tid sidst på dagen til at reflektere over dagens hændelser samt få mine tanker og idéer skrevet ned, giver mig meget tilbage. Jeg kan bedre huske, hvad der er sket de forskellige dage, og jeg har mulighed for at få sat lidt ord på mine idéer og tanker, men de stadig er friske i min hukommelse.

Kategorier
Blog

Mit tema for 2021

De fleste af os oplevede 2020 som et år, der for alvor rev rundt i vores liv og hverdag.

For mig var året en øjenåbner. Jeg troede egentlig, at jeg havde masser af sunde og stærke vaner og mentalt overskud. Pandemien så jeg på daværende tidspunkt ikke som noget, der ville få den store indflydelse på min hverdag. Sådan skulle det dog ikke gå.

Den nye hverdag viste mig, at det fundament, jeg indtil nu har bygget mit liv på, ikke er solidt nok. Mest af alt fordi, det ikke hviler på mine personlige værdier.

Derfor har jeg valgt, at mit tema for 2021 skal have det velklingende navn The Year of Foundation. Jeg bruger et tema i stedet for nytårsforsæt, da det er mere abstrakt og fleksibelt. Det giver mig muligheden for efterhånden, som jeg udforsker temaet at rette mine vaner og mål til, så de stemmer overens med mine værdier og interesser.

Mit 2021 skal bruges på at støbe et nyt og stærkere fundament, som jeg kan bygge resten af mit liv på. Jeg har allerede taget de første spadestik. Og jeg håber, at jeg i løbet af foråret kan placere nogle stærke hjørnesten.

Hvis du ikke har hørt om temaer før, vil jeg varmt anbefale, at du ser CGP Greys video nedenfor.

Kategorier
Blog

Lås din iPhone op med Apple Watch

I Apples seneste beta 14.5 har de åbnet muligheden for, at man med en kombination af Face ID og Apple Watch kan låse sin iPhone op, når man har mundbind på. 

Den mulighed bliver jeg virkelig glad for. Jeg bruger en stærk adgangskode alle de steder, jeg kan komme til det inklusiv min telefon. Så når jeg eksempelvis handler ind, skal jeg taste en lang og besværlig kode hver gang, jeg skal kigge på min indkøbsseddel eller betale for mine indkøb.

Det har bestemt ikke været verdens undergang, at skulle gøre. Men tanken, om at det snart bliver nemmere at åbne sin telefon, er dejlig.

Du kan se Rene Ritchies korte videoforklaring af funktionen herunder.

Kategorier
Blog

Sådan bruger jeg områder og projekter i Things

Hvor skal dit fokus være?

På en varm sommermorgen til lyden af fuglenes morgensang satte jeg mig til rette ved spisebordet i køkkenet med min iPad Pro, en kop kaffe og et idéfyldt hoved. Jeg havde givet mig til opgave at finde min måde at opbygge områderne i vidunder appen Things, en måde som ville give mening i forhold til mine livsmål, projekter og daglige gøremål.

Kategorier
Blog

Sådan bruger jeg tags i Things

Slip kræfterne gemt i tags løs

I mit sidste indlæg beskrev jeg, hvordan jeg bruger listerne i appen Things. I dette indlæg vil jeg beskrive det tagging-system, jeg bruger.

Tags, når de er brugt rigtigt, er en effektiv og hurtig måde at sortere dine gøremål i Things, så du kan skabe et overblik på dine lister.

Det tog mig lang tid at finde en god måde at bruge tags på i Things. I starten var jeg helt imod at bruge dem og syntes, at de var et tidsspild. Dengang så jeg tags som en brainstorm-løsning, hvor man pøser alle de tags på et gøremål, man kan komme i tanke om. Det resulterer i, at man bruger en masse tid på at oprette og behandle sine gøremål, der får så mange tags hæftet på sig, som man ikke bruger, og skaber mere rod end overblik.

Kategorier
Blog

Sådan bruger jeg listerne i Things

Listerne i Things giver dig hurtigt overblikket

Appen Things fungerer som min indbakke. Det er her, jeg samler alle mine idéer, inspirationer, tanker, gøremål og hvad der ellers måtte komme min vej.

Jeg har skrevet om, hvordan Things hjælper mig med at holde min hjerne klar og fokuseret her: Tøm hovedet fra det neonfarvede post-it helvede.

Jeg har også skrevet om alle de måder, du kan tilføje ting til indbakken her: Grib idéerne, alle veje fører til Things’ indbakke.

Dette indlæg handler om, hvordan jeg bruger listerne, som Things er bygget op omkring.

Listerne i Things bygger på fundamentet af David Allens GTD (Getting Things Done). Disse lister hjælper dig med at skabe overblik, så du med ro i sindet produktivt kan fordybe dig i dit arbejde og med sikkerhed vide, at du prioriterer dine gøremål rigtigt, og at intet bliver glemt.

Kategorier
Blog

Er din telefon din sutteklud eller assistent?

Gør din telefon til din personlige assistent

Pop quiz, hot shot! Hvad har du i hånden, når du vågner om morgenen, står i kø i supermarkedet, bruger offentlig transport, spiser frokost på arbejde, er teenager eller skal til at sove? Nogle gange endda mens du taler ansigt til ansigt med et andet menneske? Svaret er den mest tidsstjælende og trøstende sutteklud for voksne – din telefon.

Hvis du skal være helt ærlig overfor dig selv, hvor tit bruger du din telefon produktivt? Og hvornår er det ren og skær hjernedødt navlepilleri? Lad os ændre det og gøre dig mere nærværende i stedet.

Nogle apps er, ligesom junkfood, designet til at tiltrække din opmærksomhed men aldrig tilfredsstille dig. Derfor kan du ikke lade dem være. Det gælder i særdeleshed socialemedier og spil.

Med få ændringer kan du forvandle din telefon fra at være din sutteklud til din personlige assistent. En assistent som hurtigt hjælper dig skabe overblik over dine aftaler og opgaver, og som viser dig, hvad du har brug for, når du har brug for det. En assistent som ikke forstyrrer dig unødvendigt, men i stedet hjælper dig med at være nærværende, fokuseret og produktiv.

Kategorier
Blog

Grib idéerne – Alle veje fører til Things’ indbakke

Gør din hjerne klar til at få nye idéer

I indlægget Tøm hovedet fra det neonfarvede post-it helvede skrev jeg om vigtigheden i at have en indbakke. En indbakke hvor du samler alle de idéer, tanker og gøremål, som du får i løbet af din dag. Når du samler alle dine gøremål i en indbakke, frigiver du din hjerne. Så skal den ikke prøve at huske på alle de ting, du skal, og i stedet kan den fokusere på din nuværende opgave.

Når du skal tillægge dig vanen at tilføje alt til din indbakke. Er det bedste værktøj det, som hurtigt og nemt kan gribe dine gøremål. Mit værktøj til den opgave er Cultured Codes app Things 3, som udover at være virkelig smukt designet også formår at være virkelig fleksibel og brugervenlig.
Udviklerne bag Things har gjort det til en leg at tilføje indhold til indbakken. De har nemlig sørget for virkelig mange muligheder til det. Uanset hvilken situation du er i, kan du hurtigt tilføje dine to-dos til appen.

Kategorier
Blog

Frihed gennem disciplin – Pas på din indre unge

Med frihed kommer ansvar. Og jo mere frihed du har og vil have i dit liv, desto større bliver dit ansvar for at bruge den klogt. Du kan bruge din frihed på netflixmarathoner. Det kalder jeg for et liv sat på stand-by.

Du kan også bruge den samme frihed på at leve et liv med mere mening. Denne type frihed kræver dog en vis disciplin. For når man bruger sin frihed på at arbejde på de ting, man finder vigtigt, vil man opleve det, Steven Pressfield kalder modstand (Shout-out til Steven Pressfield og hans fantastiske bog The War of Art).

Du kender godt modstanden. Det er den, som laver de dårlige undskyldninger, der kommer ud af det blå. Den er tvivlen på, at man er god nok. Den fjerner lysten og energien til at udføre vigtigt arbejde. Den er fristelsen til at springe over, hvor gærdet er lavest. Modstanden er den indre stemme, du skal overvinde for at blive den bedste udgave af dig selv.