Kategorier
Blog

Sådan bruger jeg listerne i Things

Listerne i Things giver dig hurtigt overblikket

Appen Things fungerer som min indbakke. Det er her, jeg samler alle mine idéer, inspirationer, tanker, gøremål og hvad der ellers måtte komme min vej.

Jeg har skrevet om, hvordan Things hjælper mig med at holde min hjerne klar og fokuseret her: Tøm hovedet fra det neonfarvede post-it helvede.

Jeg har også skrevet om alle de måder, du kan tilføje ting til indbakken her: Grib idéerne, alle veje fører til Things’ indbakke.

Dette indlæg handler om, hvordan jeg bruger listerne, som Things er bygget op omkring.

Listerne i Things bygger på fundamentet af David Allens GTD (Getting Things Done). Disse lister hjælper dig med at skabe overblik, så du med ro i sindet produktivt kan fordybe dig i dit arbejde og med sikkerhed vide, at du prioriterer dine gøremål rigtigt, og at intet bliver glemt.

Mød listerne

Når du åbner Things, bliver du øverst i appen mødt af listerne: Inbox, Today, Upcoming, Anytime, Someday og Logbook. De er en form for smarte-lister, der via forskellige sorteringer viser dine gøremål fra alle dine områder og projekter.

Listerne i Things

Jeg har set forskellige tilgange til, hvordan man kan bruge listerne. Udviklerne bag Things har deres tilgang, som du kan læse her. Min tilgang ligner deres meget og sørger for, at jeg aldrig er i tvivl om, hvad jeg skal prioritere.

Inbox (Min indbakke)

Her samles alt det, jeg gemmer i Things: Gøremål, idéer, tanker, links, læsestof, inspiration og aftaler. Alt jeg måske skal huske eller får brug for, tilføjer jeg til min indbakke.

Jeg tømmer indbakken to-tre gange dagligt, typisk når jeg pendler eller holder en pause på mit arbejde. Her behandler jeg de ting, jeg har fået indsamlet.

Today (Min dag)

På listen Today er de gøremål og aftaler, som jeg skal koncentrere mig om i dag. Today-listen er der, hvor jeg bruger langt det meste af min tid.

Hver morgen bruger jeg omkring en halv time på min morgenmeditation. Her finder jeg blandt andet de gøremål, som jeg skal lave i løbet ad dagen, og tilføjer dem til Today-listen.

Jeg sørger for ikke at drukne min Today-liste i gøremål. Jeg tilføjer et realistisk antal gøremål, som jeg er sikker på at kunne nå at udføre. Der kommer selvfølgelig dage, hvor der pludselig opstår uforudsete gøremål, som er vigtigere end dem på listen. Når det sker, laver jeg nye aftaler med mig selv om, hvornår jeg skal udføre de gøremål, der nu ikke kan nås.

På Today-listen er det muligt at sætte gøremål til udførelse om aftenen. Det er en ekstra praktiskt sortering, hvis du har gøremål, som først kan eller skal udføres om aftenen.

Øverst på min Today-liste kan jeg se aftalerne fra min kalender. Det er virkelig rart. Så behøver jeg nemlig kun at tjekke Things for at kunne holde styr på min dag.

Upcoming (Mine næste syv dage)

Upcoming giver mig overblik over min uge med planlagte gøremål og kalenderaftaler. Her kan jeg se de næste syv dage, derefter et mere kompakt billede af de næste tre måneder og derefter de næste to år. Dog kigger jeg sjældent længere frem i tiden end den næste måned.

Upcoming er en super god liste, som jeg bruger, når jeg laver min daglige og ugentlige gennemgang af Things (Jeg vil gå i detaljer om min gennemgange af Things i kommende indlæg.).

Anytime (Mine aktive gøremål)

På listen Anytime bor de gøremål, jeg vil lave i løbet af min uge. Herfra henter jeg hver morgen de gøremål, jeg vil lave den pågældende dag.

Næstefter Today-listen er Anytime den liste, jeg bruger mest tid i. Det er også her, jeg henter bonus-gøremål, når min dag tillader det.

Someday (Mine kommende gøremål)

Someday er listen hvor alle de fremtidige gøremål, som jeg ikke skal koncentrere mig om denne uge, bor. Her kan jeg se alle mine idéer, drømme og opgaver, som jeg vil udføre en skønne dag.

Someday-listen bruger jeg hovedsagligt i min ugentlige gennemgang, hvor jeg planlægger min kommende uge.

Logbook (Et tilbageblik på min uge)

Her har jeg et overblik over alle de gøremål, jeg har markeret udført eller aflyst. Det er rigtig rart at kunne se, når jeg laver min ugentlige gennemgang. Ofte finder jeg nye gøremål, når jeg ser tilbage på ugen, der er gået.

Jeg sletter sjældent mine gøremål. I stedet bliver de enten markeret udført eller aflyst. Det giver mig en historik, der gør det nemmere at spotte trends, muligheder og idéer til fremtidige projekter. Derudover har jeg ikke tal på, hvor mange gange jeg har skullet finde information i et gøremål, som jeg havde afsluttet.

Bonuslisten Tomorrow (Planlæg i morgen)

Listen Tomorrow er en bonusliste. Den er gemt lidt af vejen og kan kun tilgås via en søgning. Listen viser alle dine planlagte gøremål for den kommende dag.

Træk ned på hvilken som helst liste i Things, og du vil aktivere søgefunktionen. Begynd at skrive Tomorrow og listen vil hurtigt komme frem blandt søgeresultaterne.

Jeg bruger denne liste engang i mellem, når jeg sidder i toget på vej hjem fra arbejde. Her sorterer, tilføjer og planlægger jeg morgendagens gøremål mens, jeg stadig har min dag frisk i hukommelsen.

Overblik, sikkerhed og ro

Ved at bruge listerne i Things som beskrevet ovenfor. Kan jeg være helt sikker på, at intet bliver glemt, og at alle mine gøremål bliver handlet på i ordentlig tid.

Den sikkerhed giver mig mulighed for at være nærværende og tilstede i nuet, når jeg laver de ting, som jeg prioriterer højest i mit liv.

Hvilken tilgang har du til listerne i Things? Du må meget gerne dele dine erfaringer og workflow i kommentarfeltet nedenfor.

Hvis du kan lide dette indlæg og mener, at andre kan få værdi af at læse det, må du meget gerne hjælpe mig med at dele det, tak.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.